Bemutatkozás

A Tankerületi Központ által felterjesztett átszervezés alapján a Nagypeterdi Általános Iskola tagintézménye lett iskolánk.

2025.09.01-től intézményünk neve: Nagypeterdi Általános Iskola Dencsházai Általános Iskolája.

 

A Szigetvári Tankerületi Központ fenntartásában működik az iskola.

Dencsháza Baranya vármegye nyugati részén Szigetvártól 10 km-re fekvő település. Vonzáskörzetébe több apró település tartozik: Szentegát, Galambos-puszta, Péterfa-puszta, Bánfa, Katádfa. Az iskola létszáma jelenleg 79 fő.

Az iskolakörzet bár Szigetvárhoz igaz közel van, kissé elzárt terület. A szociális helyzetet feltáró felmérések rámutatnak arra, hogy a szülők jelentős része alacsony iskolai végzettséggel rendelkezik, és sok család nehéz anyagi körülmények között él. Ezt a tendenciát erősíti a 105/2015. (IV. 23.) Korm. rendelet is, amely Dencsházát társadalmi-gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott településként határozza meg, valamint kiemeli a térségben tapasztalható, országos átlagot meghaladó munkanélküliséget. Mindezek következtében tanulóink többsége hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű, gyakran ingerszegény környezetből érkezik.

A BTMN-es, és az SNI tanulóink száma is magas. Intézményünkben az osztálylétszámok alacsonyak, így a több figyelmet igénylő gyerekek is minden segítséget megkapnak. Iskolánk diákjainak 90 %-a reggel 8 órától délután 16 óráig az intézményben tartózkodik. A képességeik és a neveltségi szintjük igen eltérő. Az iskola igyekszik ezeket az eltéréseket kompenzálni. A tanórák szervezésénél fontos szerepet kap a differenciálás. Tanórákon és tanórákon kívül is az egyéni fejlesztés, a felzárkóztatás kiemelt figyelmet kap a gyerekek iskolai életében, ezért kiemelt fontosságú az integrált nevelés-oktatás intézményünkben.

A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű, eltérő nevelési igényű, helyenként többségében roma gyermekek egy osztályban, csoportban történő nevelése, oktatása a többségi gyermekekkel, tanulókkal. A pedagógiai gyakorlat új alapokra helyezve valósítható meg, egyénre szabottan, az  egyén hátránykompenzációs igényeit figyelembe véve, ahhoz kiválasztva a megfelelő fejlesztő hatású tartalmat, színtereket, eszközöket és módszereket.

Aktív Iskola

A 2023/2024-es tanév során csatlakoztunk az Aktív Iskola programhoz, melynek legfőbb célkitűzése, hogy a diákokat a testnevelés órákon kívül is arra ösztönözze, hogy mozogjanak. A program keretében vállaltuk, hogy a korábbiakhoz képest több és változatosabb mozgás- és sportlehetőséget biztosítunk az iskolai keretek között.

Idén is minden szabadidős tevékenységünket és rendezvényünket a fentiek szem előtt tartásával fogjuk megszervezni. Célunk, hogy a gyerekek rendszeres mozgását támogató környezet formálódjon, hogy minden tanulónak lehetősége legyen az optimális fizikai és mentális fejlődéshez szükséges megfelelő mennyiségű és minőségű testmozgáshoz.

A 2023/2024-es tanévtől bevezetésre került a Boldogságóra program. E program segítségével növeljük az intézményünkben tanuló gyermekek boldogságszintjét, tudatosítjuk bennük, hogy a boldogság tanulható. A Boldog Iskolában, a boldogságórákon lehetőséget biztosítsunk ennek gyakorlati elsajátítására.

A Boldogságórák célja nem az, hogy problémamentes életmodellt állítsunk a diákok elé, hanem vezérfonalat adjon a gyerekeknek és a serdülőknek, hogyan nézzenek szembe a kihívásokkal,képesek legyenek megbirkózni a problémákkal,  valamint a testi-lelki egészségmegtartás tényezőinek tanulmányozására adjon lehetőséget, növelje az önbizalmukat, segítse a gyerekeket, hogy jobban teljesítsenek az iskolában. Az órák lényege a személyiségfejlesztés, a pozitív életszemléletre való képesség tanítása.